tisdag 21 januari 2014

Främlingsleguanen i kranskommunen

Ich bin fertig”, skrek främlingsleguanen när han hade gjort nummer två på dass och var klar för torkning. Vi var också klara med Martina Montelius främlingsleguan. ”Äntligen!” skrek ÖB som varken var förtjust boken eller barnet. ”Jag tyckte synd om barnet”, skrek Åsa. ”Lite rolig i början med samhällskritiken” skrek Anna. ”Jättebra”, skrek Catrin.

Främlingsleguanen var bokens roligaste ingrediens, kom vi överens om, annars var boken ganska sorglig. Språket fick godkänt eller kanske till och med beröm godkänt? ÖB hakade upp sig på det frekvent återkommande ”ruelse”. Vad sjutton är det för ord? Förmodligen borde det förbjudas. 

Alla var dock fundersamma över slutet. Var upphovsmännen eller föräldrarna missbrukare, dysfunktionella eller bara helt bananas? Var föräldrarna där men inte närvarande? Var deras fiktiva frånvaro ett sätt att beskriva barnets ensamma värld? I så fall tycker jag att boken höjdes en nivå. Det var lite smart, Martina Montelius.

Annars var det fint och trevligt hos Anna i kranskommunen. Catrin körde galant både dit och hem. Vi körde förbi Åsas gamla hus, där Catrin hade varit på visning. Och budat på, visade det sig. Anna bjussade på fisk i papper. Galet smarrigt. Och måltiden avslutades med en god paj, som Catrin pricksäkert avslöjade som Anna Bergenströms recept, bara genom att titta på den. Otroligt. 

No ruelse alltså. Alles gut und fertig i HCE-bokklubben, för den här gången.


Treenighet i HCE-bokklubben, även om åsikterna om boken gick isär.

5 kommentarer:

Anna sa...

Catrin har ett förvånansvärt stelt leguanleende. På alla tre bilderna.

Catrin sa...

Jag är antagligen en leguan. Dock ej tysktalande.

Catrin sa...

Lite mer utförlig recension av vad jag tyckte finns sedan jag läste ut boken på http://windupwomen.blogspot.se/

Sofia sa...

Jag gillade tanken att upphovsmännen frånvaro var en metafor för deras mentala frånvaro och barnets ensamhet. Tycker som du ÖB, att det ger en ny dimension. Listigt!

Ullis sa...

Det är ordning på dig Catrin. Du skriver ordentliga recensioner, jag har tröttnat av flera skäl. Och du flinar när man ska. Anna och Åsa slarvade lite där.
Sofia: om det är så, tycker jag att det är smart. Åsa uppfattade det också så. Men ingen vet. Har inte läst alla recensionerna.